"Po plyne a rope má slovenské hospodárstvo poistený ďalší
energonosič. Som rád, že sme to logisticky zvládli a ďakujem aj
ministerstvám zahraničia a dopravy za skvelú koordináciu pri riešení
povolení," uviedol minister hospodárstva Richard Sulík (SaS).
Hoci Slovensko uzavrelo vzdušný priestor pre ruské lety, v tomto prípade
bola v súlade s platnými predpismi využitá výnimka, ktorú je možné
uplatniť v prípade humanitárnej pomoci a jadrového paliva. MH SR
spolupracovalo na tejto akcii aj s poľskou ministerkou pre energetiku
Annou Moskwou. Sulík zároveň ubezpečil, že Slovenské elektrárne majú v
súčasnosti dostatok jadrového paliva.
Na aké časové obdobie sa "dostatok" jadrového paliva vzťahuje, rezort nespresnil. "Z
bezpečnostných dôvodov nie je možné poskytnúť podrobnejšie informácie,
ako sme uviedli v tlačovej správe. Môžeme len dodať, že išlo o dlhodobo
plánovanú dodávku a že rezort hospodárstva rovnako ako pri plyne aj pri
jadrovom palive pracuje na diverzifikácii dodávok," uviedla hovorkyňa MH Katarína Matejková.
Na prevádzku jedného bloku jadrovej elektrárne typu VVER 440 podľa
Slovenských elektrární (SE) treba sedem až deväť ton uránového paliva
ročne. To znamená, že spotreba jadrového paliva je v súčasnosti na
Slovensku od 28 do 36 ton. Koľko paliva priviezol ruský IL 76 do
Bratislavy, nie je známe. Nosnosť tohto stroja je od 30 do 60 ton
nákladu.